fredag 10 augusti 2012

Kesoplättar toast Caprese



Det här receptet hittade jag hos www.56kilo.se för några dagar sedan och det såg så himla smarrigt ut. Imorse fick jag färsk basilika ifrån min mammas växthus och då passade jag på att prova. Kesoplättar har jag förvisso testat förr men detta var något alldeles extra. Gud så gott! Ni MÅSTE testa!

INGREDIENSER 4 PLÄTTAR:
1 ägg
125 g keso (en halv liten burk)
0,75 msk fiberhusk
en nypa salt

Fyllning:
skinka
mozzarella
färsk basilika
tomat
olivolja
svartpeppar

GÖR SÅHÄR:
1. Blanda alla ingredienser och mixa slätt med en stavmixer och låt sen smeten stå några minuter
2. Forma till fyra plättar och stek som vanliga plättar på svag-medelvärme så att de blir krispiga och gyllenbruna på ytan innan du vänder dem.
3. Lägg på pålägget (här går det ju naturligtvis att välja vad man tycker bäst om)
4. Lägg ihop plättarna och grilla i smörgåsgrillen i någon minut
5. Ät och njut!


5 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Fint med mozarella på:)

Tessan sa...

Och väldigt gott:)

Jeanikee sa...

Det ser gudomligt gott ut! Måste jag prova vid tillfälle!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums, vad gott det ser ut! Länge sedan jag gjorde kesoplättar... Ska absolut testa att toppa med god ost mm!

Helena.B sa...

OMG, detta måste bara testas. Helt i min smak tror jag!!!